Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nevěř všemu, co vidíš

„Je to pravda, psali to v novinách,“ „… dávali to v televizi“ nebo „… je to na internetu“ a podobně. Kolikrát jste uvěřili nesmyslu jen proto, že byl medializován?

Že to jako pravdu předkládá nějaká autorita? Nenechte se ovlivňovat, buďte tvůrčí; možná si nezachováte zdravý rozum, ale budete se bavit.

~~~

Už v dětství se mi stávalo, že jsem četl něco jiného, než stálo v natištěných řádcích. Čím jsem starší, stává se mi to víc a víc.

Svá první „jinočtení“ připisuji na vrub nedostatečným vědomostem, kdy jsem viděl slova, jež jsem neznal; prožívám to však dosud, a to u slov zcela zřejmých. Jak to?

 

Nejstarší vzpomínky

Vzpomínám na tři slova: krupoletní, barcabona a líbidlo. Žádné jsem do té doby neslyšel, neviděl, nicméně:

  1. Krupoletní pro mě byla v Boříkových lapáliích Vojtěcha Steklače teta Hermína. Tlustá, to ano, ale korpulentní, když jsem to slovo v životě neslyšel? Proto jsem viděl, jak jí z tlustého zadku létají kroupy, když prdí. Krupoletní.
  2. Barcabona je jedlá soda – bicarbona. Viděl jsem ji v polici mezi kořením.
  3. Když jsem četl jakési Freudovy spisy, psalo se tam cosi o libidu. S ohledem na věk a státní zřízení jsem se s tímto slovem do té doby nesetkal; i viděl jsem slovo líbidlo. Líbí se vám? Mně dodnes. I když je „vědecky“ nesprávné, kupodivu vystihuje podstatu.

 

V současnosti

se mi sice nestává, že bych si vymyslel tvar slova, které jsem do té doby neznal, ale stále častěji vídám (a slýchám) něco, co ve skutečnosti neexistuje. Nedávno jsem si je začal zapisovat:

  • čertifikát ························································ ???i?i????
  • Vepřový Kozel ··············································· ??zo? ???i?ododo????
  • Dívka na kotěti ··············································· i???so? ?u ???ip
  • červená Pepa ················································· ?d?? ?u?????
  • Clinton a ocet ················································· ???o ? uo??i?
  • Češi v pánvi ··················································· iu?d i?s??
  • Francouzi okupují Opel ···································· ??do i?ndn? izno?u???
  • luxusní p·dele a interiéry ·································· ???i???ui ? ????sod iusnxn?
  • průzkumy vepřového mínění ····························· iu?ui? o??u????? ??n?zn?d
  • čokoládová eutanazie/eutanázia ························ ?iz??u??/?iz??u?? ??op??o?o?

~~~

Jak jsem uvedl v perexu, nenechme se ovlivňovat tím, že někdo něco napsal. Nenechme si nekriticky nakukat pravdu. Buďme obezřetní.

 

Autor: Miloš F. Pechar | pátek 10.3.2017 16:55 | karma článku: 13,17 | přečteno: 509x
  • Další články autora

Miloš F. Pechar

Otevřený dopis pražskému primátorovi MUDr. Zdeňku Hřibovi,

který zveřejňuji na svém FB profilu, který zveřejňuji na svém blogu na Idnes.cz a který zveřejňuji na platformě blogosfera.cz

28.11.2021 v 13:29 | Karma: 15,59 | Přečteno: 860x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Čubka? PES?

V jakési diskusi jsem četl trefnou glosu. Nevím už, bylo-li to iDnes, ale lepší glosu k PESu neznám: PES je tak často v jiném stavu (pořád se něco mění a pravidla pro daný stupeň tak různě neplatí), že je to spíš čubka než pes.

24.12.2020 v 2:17 | Karma: 13,29 | Přečteno: 435x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Zákaz nedělního prodeje? Vláda mě bezdůvodně okrádá

Vracím se tak nejen ke svému včerejšímu blogovému článku, ale obloukem i k tomu, který jsem tu napsal na Štědrý den před 4 roky.

28.10.2020 v 9:22 | Karma: 22,92 | Přečteno: 998x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Nedodržujete pravidla? Zpřísníme je!

Tak je to pořád. Není vůle či schopnost vymáhat pravidla. Padesátku v obci překračujete? Dáme tam třicítku. Ti, kteří kašlali na padesátku, budou stejně jezdit jako Fittipaldi, jim je to fuk. „Nám taky.“ Odnesou to ti slušní.

27.10.2020 v 0:16 | Karma: 43,28 | Přečteno: 4913x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Quod licet Iovi, non licet bovi

Jen dva screenshoty, nic víc. První je z titulní strany Idnes (visí tam řadu dní), druhý je z diskusních pravidel.

27.9.2020 v 20:05 | Karma: 18,56 | Přečteno: 507x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Sami máme málo. Evropa váhá nad systémy protivzdušné obrany pro Ukrajinu

23. dubna 2024  19:53

Mnohé evropské státy včetně Francie nejsou ochotné zříci se ve prospěch Ukrajiny svých...

Ursula von der Leyenová přijede v rámci předvolební kampaně do Prahy

23. dubna 2024  19:38

Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová přicestuje v úterý 30. dubna do Prahy. V rámci...

  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 972x
Nehodný Kristův následovník, muzikant, graficky nenadaný typograf, básničkář a … nejste moc zvědaví?

Seznam rubrik