Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Josef Laufer a Svobodná Evropa; krysa? Švejk? Kdo?

Před časem jsem si vzpomněl na Lauferův Dopis Svobodné Evropě. Strejda Gůůgl mi nabídl zajímavý odkaz.

Nejprve ta píseň:

Když jsem hledal odkaz na hudební záznam, výjimečně (a ani nevím proč) jsem nešel rovnou na JouTrubku, ale nejprve jsem se zeptal „strýdy Gůůgla“ a vybafla na mě zajímavá stránka z webu budovatel.cz:

http://budovatel.cz/pisen.phtml/dopis_svobodne_evrope

a zarazilo mě Lauferovo zdůvodnění (vyjímám klíčové pasáže, celé zdůvodnění viz odkaz výše):

„… ocitl jsem se v situaci, kdy jsem nic nesměl. Opravdu nic – mohl jsem maximálně do NDR a do Polska. A nebyly mi nic platné mé jazykové znalosti… Pak jsem potkal jednoho z vrcholných představitelů tehdejší kontroly nad uměním. Oznámil mi, že mi ujela loď s angažovanou písní. Tak jsem si řekl: já mu ukážu angažovanou píseň!… Já bych samozřejmě nikoho nechtěl urazit, tak jako jsem nechtěl nikoho urazit ani tenkrát. Urazil jsem jenom svoje svědomí, to je všechno. Každý má své máslo na hlavě. I já jsem šlápl vedle a vím o tom. Ale že bych chtěl někomu vědomě ublížit, o tom to není.“

To zdůvodnění má v sobě rozpory. Vezmu to popořádku odshora dolů:

  1. „… ocitl jsem se v situaci, kdy jsem nic nesměl. Opravdu nic – mohl jsem maximálně do NDR a do Polska.“ Tak on si představuje, že nic nesměl? Byli takoví, kteří netušili, zda si do konce života vůbec zazpívají v Horních Kotěhůlkách nad Zvědavou. Za všechny – z těch dřívějších Marta Kubišová, z těch pozdějších Vladimír Mišík. To se jim vysmívá?
  2. Pak jsem potkal jednoho z vrcholných představitelů tehdejší kontroly nad uměním. Oznámil mi, že mi ujela loď s angažovanou písní. Tak jsem si řekl: já mu ukážu angažovanou píseň!“ Ano, bylo to tak přepjaté, že se to nakonec ani bolševik neodvážil vysílat.
  3. Já bych samozřejmě nikoho nechtěl urazit, tak jako jsem nechtěl nikoho urazit ani tenkrát. Urazil jsem jenom svoje svědomí, to je všechno. Každý má své máslo na hlavě. I já jsem šlápl vedle a vím o tom. Ale že bych chtěl někomu vědomě ublížit, o tom to není.“  – tady mi jeho slova znějí věrohodně. V něčem mi připomíná Laca Décziho, který, jak říká, podepsal spolupráci s StB proto, aby získal pas a mohl emigrovat, aniž by kohokoli udal. Proč se musí člověk někdy ponížit, aby vyšel s čistým štítem? Je to švejkovství? Tím slovem se začasté rozumí něco jiného, než jak Švejka vnímám já. Ve skutečnosti se někdy Švejk choval jako samice od vepře domácího (abych neužil vulgarismu) a vůbec mu nerozumím.

Kdo je tedy Josef Laufer? Kdo je tedy Švejk? Kdo je kdo? Jsem rád, že na mě (*1968) nebyl vyvíjen nátlak; nevím, jak bych se osvědčil. A vy? A Jan Tleskač?

Autor: Miloš F. Pechar | sobota 14.12.2019 16:45 | karma článku: 19,67 | přečteno: 1431x
  • Další články autora

Miloš F. Pechar

Otevřený dopis pražskému primátorovi MUDr. Zdeňku Hřibovi,

který zveřejňuji na svém FB profilu, který zveřejňuji na svém blogu na Idnes.cz a který zveřejňuji na platformě blogosfera.cz

28.11.2021 v 13:29 | Karma: 15,59 | Přečteno: 860x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Čubka? PES?

V jakési diskusi jsem četl trefnou glosu. Nevím už, bylo-li to iDnes, ale lepší glosu k PESu neznám: PES je tak často v jiném stavu (pořád se něco mění a pravidla pro daný stupeň tak různě neplatí), že je to spíš čubka než pes.

24.12.2020 v 2:17 | Karma: 13,29 | Přečteno: 434x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Zákaz nedělního prodeje? Vláda mě bezdůvodně okrádá

Vracím se tak nejen ke svému včerejšímu blogovému článku, ale obloukem i k tomu, který jsem tu napsal na Štědrý den před 4 roky.

28.10.2020 v 9:22 | Karma: 22,92 | Přečteno: 998x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Nedodržujete pravidla? Zpřísníme je!

Tak je to pořád. Není vůle či schopnost vymáhat pravidla. Padesátku v obci překračujete? Dáme tam třicítku. Ti, kteří kašlali na padesátku, budou stejně jezdit jako Fittipaldi, jim je to fuk. „Nám taky.“ Odnesou to ti slušní.

27.10.2020 v 0:16 | Karma: 43,28 | Přečteno: 4913x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Quod licet Iovi, non licet bovi

Jen dva screenshoty, nic víc. První je z titulní strany Idnes (visí tam řadu dní), druhý je z diskusních pravidel.

27.9.2020 v 20:05 | Karma: 18,56 | Přečteno: 507x | Diskuse| Hyde park

Miloš F. Pechar

Obžaloba administrace

Můžete cokoli, ale nesmíte se znelíbit. Můžete cizím lidem tykat, můžete je označit za trolla, jen jim nesmíte říkat soudruh,

2.9.2020 v 3:35 | Karma: 8,92 | Přečteno: 211x | Diskuse| Miniblogy

Miloš F. Pechar

Rouškobásnička (krátká)

Již bezpočet lidí psalo o rouškách, tak možná nosím sovy do mlýna a dříví do Athén, nicméně nechci ochudit světovou literaturu o tento skvost:

10.6.2020 v 1:30 | Karma: 11,74 | Přečteno: 424x | Diskuse| Poezie a próza

Miloš F. Pechar

„V souboji o ženská jména začínají vítězit odpůrci povinné přípony -ová“

Pod tímto názvem článku rozbujela diskuse, v níž značná část přispěvatelů psala o něčem úplně jiném. Funkční gramotnost?

14.5.2020 v 16:21 | Karma: 16,76 | Přečteno: 1185x | Diskuse| Společnost

Miloš F. Pechar

Ornice s dojnicí vyšly syna Procházku

Podojily nadběl, vyrobily mezimáslí a zpívaly si: „Včeláčci roubení na křídlech zelí montují papuče z jara až do pondělí.

3.4.2020 v 2:22 | Karma: 7,12 | Přečteno: 311x | Diskuse| Osobní

Miloš F. Pechar

(ne)lidská hovada?

Před lety, krátce před zákazem kouření na zastávkách v pražské MHD, seděl pod příspřeškem jeden starouš a mocně bafal z lulky. Když jsem ho požádal, aby to tam nedělal, opáčil neprůstřelným „ještě to není zakázané“.

19.3.2020 v 14:07 | Karma: 21,10 | Přečteno: 1168x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Miloš F. Pechar

ZÁLOHUJTE! Ztratil jsem doklady třináctého; domluví se úřady mezi sebou?

Cestou z práce mi někde vypadla peněženka. Potažmo občanka, všechny platební a cestovní karty. Nadto jsem kdysi někam založil rodný list. Ještě že mi zůstaly klíče od baráku a telefon.

14.1.2020 v 0:04 | Karma: 15,31 | Přečteno: 749x | Diskuse| Osobní

Miloš F. Pechar

Angličtina pro pokročilé začátečníky

Vzhledem k datu narození (a tím dané školní výuce) a vrozené (naučené? pěstované?) lenosti jsem se nikdy anglicky nenaučil. V současnosti však pracuji v centru Prahy a s anglicky mluvícími zákazníky jsem jedna ruka.

15.12.2019 v 21:50 | Karma: 15,37 | Přečteno: 824x | Diskuse| Ostatní

Miloš F. Pechar

Solženicyn o Vlasovcích

Narazil jsem včera na inspirativní článek o Vlasovcích. Protože je toto téma v médiích aktuálně přetřásáno kvůli rozporuplnému Pavlu Novotnému, dovoluji si článek, který mě zaujal, touto cestou šířit. Dík Chrudimským novinám.

12.12.2019 v 21:59 | Karma: 36,14 | Přečteno: 1867x | Politika

Miloš F. Pechar

Words of Wonders od Fugo Games

Ač nevlastním chytrý mobil, hraju tuhle hru na PC (pod emulací Androidu BlueStacks) rád. Vadí mi na ní jen to, že mnohá existující slova nezná a zároveň dovoluje slova, která neznám já.

5.11.2019 v 19:04 | Karma: 8,06 | Přečteno: 527x | Diskuse| Ostatní

Miloš F. Pechar

Absolutná slovonština

Některým Slovákům přijde slovenština málo slovenská, proto poslovenšťují již slovenská slova, aby zněla co nejvíc slovonsky. Tolik oficiální text.

10.10.2019 v 23:54 | Karma: 15,04 | Přečteno: 737x | Diskuse| Ostatní

Miloš F. Pechar

Kratinká glosa ke Grétě,

aneb předem jsem se vyautoval podle Godwinova zákona. Nemůžu si pomoct, ale jak to děvče máchá pěstičkou a má tolik zloby v obličeji...

25.9.2019 v 15:01 | Karma: 38,45 | Přečteno: 3041x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Budu snad volit Trikolóru?

Několik nesouvislých myšlenek nad blogovým článkem Jana Tichého(Bnj) Proč člověk jako já zvažuje volbu Trikolóry? Jde opravdu o nesouvislé myšlenky, proto je alespoň pro snadnější přehled souvisle čísluji, bude-li co do diskuse.

22.9.2019 v 13:42 | Karma: 22,64 | Přečteno: 1117x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Přechylování,

o němž bylo v minulosti naplkáno bezpočet slov, je stále živým tématem. Nechci nosit sovy do Athén, a tak si dovolím jen malý gramatický návrh.

12.9.2019 v 1:51 | Karma: 19,47 | Přečteno: 583x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Má ještě smysl dělit se na levici × pravici? A na konzervativce × liberály?

Nevím, ale dokud si dané pojmy neujasníme, jsem rád za toto dělení. Odvrhnout je totiž smíme až tehdy, budou-li argumentačně překonány. Pokusím se o argumentaci ze svého pohledu politologického diletanta.

22.12.2017 v 2:22 | Karma: 11,60 | Přečteno: 361x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Lámaly se lamely – variace na „lidovou písničku“

Onehdá jsem projížděl místem, kde byl vyhozen lamelový rošt z postele. Dostalo se mi připomínky jedné tehdy holčičky, ana skákala po posteli tak dlouho, až si lamelové rošty polámala.

28.10.2017 v 21:20 | Karma: 11,58 | Přečteno: 226x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 972x
Nehodný Kristův následovník, muzikant, graficky nenadaný typograf, básničkář a … nejste moc zvědaví?

Seznam rubrik