Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nevěř všemu, co vidíš

„Je to pravda, psali to v novinách,“ „… dávali to v televizi“ nebo „… je to na internetu“ a podobně. Kolikrát jste uvěřili nesmyslu jen proto, že byl medializován?

Že to jako pravdu předkládá nějaká autorita? Nenechte se ovlivňovat, buďte tvůrčí; možná si nezachováte zdravý rozum, ale budete se bavit.

~~~

Už v dětství se mi stávalo, že jsem četl něco jiného, než stálo v natištěných řádcích. Čím jsem starší, stává se mi to víc a víc.

Svá první „jinočtení“ připisuji na vrub nedostatečným vědomostem, kdy jsem viděl slova, jež jsem neznal; prožívám to však dosud, a to u slov zcela zřejmých. Jak to?

 

Nejstarší vzpomínky

Vzpomínám na tři slova: krupoletní, barcabona a líbidlo. Žádné jsem do té doby neslyšel, neviděl, nicméně:

  1. Krupoletní pro mě byla v Boříkových lapáliích Vojtěcha Steklače teta Hermína. Tlustá, to ano, ale korpulentní, když jsem to slovo v životě neslyšel? Proto jsem viděl, jak jí z tlustého zadku létají kroupy, když prdí. Krupoletní.
  2. Barcabona je jedlá soda – bicarbona. Viděl jsem ji v polici mezi kořením.
  3. Když jsem četl jakési Freudovy spisy, psalo se tam cosi o libidu. S ohledem na věk a státní zřízení jsem se s tímto slovem do té doby nesetkal; i viděl jsem slovo líbidlo. Líbí se vám? Mně dodnes. I když je „vědecky“ nesprávné, kupodivu vystihuje podstatu.

 

V současnosti

se mi sice nestává, že bych si vymyslel tvar slova, které jsem do té doby neznal, ale stále častěji vídám (a slýchám) něco, co ve skutečnosti neexistuje. Nedávno jsem si je začal zapisovat:

  • čertifikát ························································ ???i?i????
  • Vepřový Kozel ··············································· ??zo? ???i?ododo????
  • Dívka na kotěti ··············································· i???so? ?u ???ip
  • červená Pepa ················································· ?d?? ?u?????
  • Clinton a ocet ················································· ???o ? uo??i?
  • Češi v pánvi ··················································· iu?d i?s??
  • Francouzi okupují Opel ···································· ??do i?ndn? izno?u???
  • luxusní p·dele a interiéry ·································· ???i???ui ? ????sod iusnxn?
  • průzkumy vepřového mínění ····························· iu?ui? o??u????? ??n?zn?d
  • čokoládová eutanazie/eutanázia ························ ?iz??u??/?iz??u?? ??op??o?o?

~~~

Jak jsem uvedl v perexu, nenechme se ovlivňovat tím, že někdo něco napsal. Nenechme si nekriticky nakukat pravdu. Buďme obezřetní.

 

Autor: Miloš F. Pechar | pátek 10.3.2017 16:55 | karma článku: 13,17 | přečteno: 509x
  • Další články autora

Miloš F. Pechar

Otevřený dopis pražskému primátorovi MUDr. Zdeňku Hřibovi,

který zveřejňuji na svém FB profilu, který zveřejňuji na svém blogu na Idnes.cz a který zveřejňuji na platformě blogosfera.cz

28.11.2021 v 13:29 | Karma: 15,59 | Přečteno: 860x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Čubka? PES?

V jakési diskusi jsem četl trefnou glosu. Nevím už, bylo-li to iDnes, ale lepší glosu k PESu neznám: PES je tak často v jiném stavu (pořád se něco mění a pravidla pro daný stupeň tak různě neplatí), že je to spíš čubka než pes.

24.12.2020 v 2:17 | Karma: 13,29 | Přečteno: 435x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Zákaz nedělního prodeje? Vláda mě bezdůvodně okrádá

Vracím se tak nejen ke svému včerejšímu blogovému článku, ale obloukem i k tomu, který jsem tu napsal na Štědrý den před 4 roky.

28.10.2020 v 9:22 | Karma: 22,92 | Přečteno: 999x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Nedodržujete pravidla? Zpřísníme je!

Tak je to pořád. Není vůle či schopnost vymáhat pravidla. Padesátku v obci překračujete? Dáme tam třicítku. Ti, kteří kašlali na padesátku, budou stejně jezdit jako Fittipaldi, jim je to fuk. „Nám taky.“ Odnesou to ti slušní.

27.10.2020 v 0:16 | Karma: 43,28 | Přečteno: 4913x | Diskuse| Politika

Miloš F. Pechar

Quod licet Iovi, non licet bovi

Jen dva screenshoty, nic víc. První je z titulní strany Idnes (visí tam řadu dní), druhý je z diskusních pravidel.

27.9.2020 v 20:05 | Karma: 18,56 | Přečteno: 508x | Diskuse| Hyde park
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46,  aktualizováno  20:43

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert

4. května 2024

Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 972x
Nehodný Kristův následovník, muzikant, graficky nenadaný typograf, básničkář a … nejste moc zvědaví?

Seznam rubrik