Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

P97a53v66e12l 55Ř41í15h39a

13. 9. 2019 13:53

A co upravit příjmení na uni-sexy tvary:

- pan prezident bude Miloš Zemanů, jeho paní Ivana Zmanů, pan premiér Andrej Babišů..

Paní Alena Hladká bude Alena Hladkých a její manžel Jan Hladký bude Jan Hladkých.

No a lidé s vyhovujícím příjmením /Janů atp./ zůstanou u svého dostavdního příjmení. Jak prosté.

0 0
možnosti
Foto

To si nerozumíme. Jak už jsem v článku napsal, ať se každá jmenuje jak chce. Jde jen o to, jak se s tím má vyrovnat jazyk.

0 0
možnosti
Foto

Mnohem jednodušší je převést všechna příjmení do tvaru přídavného jména. Tady nejsou problémy: Bilý - Bílá, Novotný - Novotná atd.

V mém případě se se přiklonil ke příjmení Dvořácký - Dvořácká, případně Dvorský Dvorská. Ale to, co jste, pane autore, provedl s mým příjmením v článku, to se mi nelíbí ani v nejmenším ;-D

0 0
možnosti
Foto

Pravda, Dvořák muž × Dvořák žena, to se jednomu plete. Nicméně nepsal jsem o (tom) Dvořákovi, nýbrž o (té) Dvořák, tedy o Dvořáce, jak ji lze případně vyskloňovat. Tudíž si nemáte na co stěžovat; leda vaše dcera či manželka, pokud se některá jmenuje Dvořák.

„Ty nejsi Vlasta, Vlasto? Ty jsi Vlasta, Vlasto?“ (Cimrman, Záskok)

A vy se chcete nechat převést? Až budu opravdu starý, možná mi pomůže, když mě někdo pomůže převést přes přechod, ale do té doby trvám na tom, že jsem Pechar nepřevoditelný.

1 0
možnosti
Foto

Karma, dlouho jste tu nebyl....:-)

0 0
možnosti
Foto

Dovolil jsem si tehdy patrně nazvat špínou někoho protežovaného, která házela špínu sem a tam. Nicméně po více jak roce jsem tu zpátky.

0 0
možnosti

Velmi dobřeR^.

Zcela souhlasím s několika body - argumentace "przněním" je směšná, "przníme" i skloňováním mužských jmen nebo počešťováním jmen zeměpisných, a zavedené "značky" se obejdou bez přechylování - Edith Piaf, Greta Garbo, Marilyn Monroe..., ovšem kolik takových obecně známých je, že.

A volbu příjmení bych bez obav nechal na ženách, ono by jich beztak 99% přechylování akceptovalo. Jak je v dnešní "aktivistické" době zvykem, nejde o skutečný problém, jen "nepřechylovači" hodně hlasitě řvou.

4 0
možnosti
PK

Klasická ukázka pesudoproblému,at si každý dá jméno, jaké mu vyhovuje,tečka , konec ;-D

3 0
možnosti
Foto

Jistě, ať si každý dá jakékoli jméno; kdybyste se chtěl jmenovat kupříkladu Aligátor Čumperdlíkové, jsem ten poslední, kdo by vám v tom chtěl bránit; o to se vůbec nepřu. Jen jsem se chtěl vyrovnat s tím, jak s nečeskými jmény zacházet v češtině.

1 0
možnosti
Foto

S tím Německem máte nepřesné informace ve vysvětlení, že slovo pochází z němoty. Kompletní vysvětlení zní, že to označení "němý" neznamenalo jen toho kdo nemluví, ale i toho, kdo vydává zvuky, kterým není rozumět. Není to tedy v žádném případě nadávka.

2 0
možnosti
Foto

Dík za doplnění; článek jsem napsal v noci po příchodu z práce a tento aspekt jsem v únavě pominul; nicméně nevyvracíte to, co jsem napsal.

I tak ovšem slovo Němec za (etymologicky původně) nadávku považuji: „Není ti rozumět = neumíš mluvit = jsi němý.“

0 0
možnosti
  • Počet článků 30
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 972x
Nehodný Kristův následovník, muzikant, graficky nenadaný typograf, básničkář a … nejste moc zvědaví?

Seznam rubrik